marți, 8 noiembrie 2011

PRAJITURA PRAJITURILOR


Reteta asta am luat-o pe de e-Retete, la indemnul unei prietene, care a facut-o si a spus ca este senzationala. Se pare ca este traditionala din Slovenia. Eu am modificat cantitatile. Cele din paranteza sunt cele din varianta initiala.

Ingrediente: 2 pachete foi placinta, 1 foaie aluat foietaj, 700 gr smantana, 2 oua, 250 gr unt topit
Umplutura mac: 200 gr mac (macinat sau nu) (in reteta initiala erau 150 g, dar mie imi cam place macul ),  8 lg zahar, 1/2 lgta scortisoara, coaja rasa de la 1/2 portocala/lamaie.
Umplutura branza: 1 kg branza dulce (800g), 8 lg zahar,   1 plic zahar vanilat, 1 ou, 50 gr stafide, putin rom
Umplutura nuca: 400 gr nuca macinata, 10 lg zahar, 1/2 lingurita scortisoara, coaja rasa de la 1/2 portocala/lamaie
Umplutura mere: 1 kg mere razuite (cam 5 mere mari), 10 lg zahar , 1 lgta scortisoara

In reteta, prajitura asta are 8 straturi suprapuse, eu am impartit-o in doua tavi a cate patru straturi, pentru ca nu am o tava asa inalta si nu am vrut sa ma risc si m-am gandit si ca e greu de muscat din ea. Si de ce sa nu recunosc, impartita astfel inseamna mai multe “patratele” de prajitura. Puteti sa injumatatiti cantitatile si sa faceti o singura tava.

Scoatem foile de placinta si aluatul din congelator sa se dezghete (pana pregatim compozitiile).

Amestecam smantana cu 2 oua, apoi pregatim umpluturile:
1.      Umplutura de mac: se amesteca bine macul cu zaharul, scortisoara si coaja de lamaie sau portocala si cu 7 lg din amestecul de smantana.
2.      Umplutura de branza: se amesteca branza cu zaharul, oul batut si stafidele inmuiate in putin rom, si se adauga 10 lg din smantana.
3.      Umplutira cu nuca: se macina nuca in marimea dorita, eu am lasat-o mai mare, sa “rontaie” (am preset-o cu sucitorul), apoi se amesteca cu zaharul, scortisoara, coaja de lamaie si 5 lg de smantana.
4.      Umplutura de mere: merele date prin razatoarea mare se amesteca bine cu zaharul, scortisoara si 1 lg de smantana.

Pregatim tava, tapetata cu hartie de copt.  Topim untul/ margarina la microunde. Intindem o bucata de foietaj cat fundul tavii stropita bine cu unt.  In reteta originala scria ca se pliaza foile (doua)  in doua pe latime si se aseaza peste blat. Eu nu le-am pliat, am asezat-o pe prima peste aluat, acoperind aluatul si am lasat marginea pe lungime peste buza tavii, am stropit-o cu unt lichid, apoi am pus a doua foaie deasupra, iar marginea lunga peste buza paralela a tavii, apoi am intors spre interior partile, incepand cu cea a primei foi. Sper sa se vada asta in poza. Daca vi se pare greu faceti ca in reteta originala. Straturile prajiturii vor fi asamblate in ordinea: mac, branza, nuca si mere. Puteti pune si altfel dar trebuie tinut cont de faptul ca trebuie alternate straturile umede (branza si mere) cu cele uscate (mac si nuca).
Dupa ce am pus primele doua foi se toarna jumatate de compozitie de mac, stropita cu 2 lg de unt topit. Asezam alte doua foi stropite cu unt  si intindem jumatate din compozitia de branza, stropita cu 2 lg de unt. Urmeaza doua foi stropite si jumatate din compozitia de nuca stropite cu 2 lg de unt  si alte doua stropite si jumatate din compozitia de mere, stropite si ele. Deci pana aici, stim ca toate foile si toate compozitiile sunt stropite cu cate 2 lg de unt. Daca se intareste, il bagati din nou la microunde.  Ultimul strat va fi unul de foi de placinta peste care punem unt si restul de smantana. Merge si cu iaurt batut cu un ou si putin zahar, daca n-ati citit reteta bine si ati uitat sa opriti din compozitia de smantana (se mai intampla!!!). Dam tava la cuptor pentru 30 -35 min, verificand din cand in cand, sa nu se arda foietajul la fund. Se lasa la racit si se serveste in forma in care vreti voi (eventual pudrata putin “pe nas” cu zahar vanilat sau pudra).

Observatii: Trebuie lucrat repede pentru ca altfel se usuca foile de placinta. O sa va ramana foi, pentru ca un pachet are cam 16, asa ca puteti cu restul sa faceti orice placinta va trece prin cap (eu am facut una cu mere) sau chiar o prajitura greceasca pe care eu nu am incercat-o inca, dar o gasiti  aici: http://www.petitchef.ro/retete/prajitura-greceasca-cu-sirop-din-foi-de-placinta.
Este o prajitura pe care ar trebui sa o preparati cu cel putin 2 zile inainte de servire, sa aiba timp sa se intrepatrunda aromele. Este o mare diferenta de gust intre momentul  de dupa coacere si cel de dupa doua zile. Recunosc ca in prima faza nu m-a impresionat prea mult, in schimb dupa 2 zile de stat in frigider, este senzationala. S-au batut turcii pe ea!





















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu