duminică, 15 aprilie 2012

COZONAC CU NUCA SI MAC

Sa faci cozonac este o mare provocare, si nu cred ca mi-a iesit de doua ori la fel pana acum. De Pastele asta am incercat o reteta noua, iar cozonacul asta “l-am gresit” bun!!!
Recunosc ca a fost cam moale coca si nu am putut sa-l modelez cum as fi vrut, dar a iesit super pufos si foarte gustos.

Necesar: 1 kg faina, 50 g drojdie, 300 g zahar, 430 ml lapte cat mai gras, 180 g unt, 5 lg ulei, 5 galbenusuri, 1 lgta rasa sare, coaja de la doua lamai si doua portocale, 1 esenta de lamaie, 150 g mac, 250 g nuca macinata, 5 albusuri, 1 lg cacao, 6 plicuri zahar vanilat.

Am pus toata faina intr-un lighenas. Am facut maiaua, incalzind un pic 100 ml lapte si amestecandu-l cu grojdia faramitata, cu o lg de zahar si 2 de faina, si lasand-o la loc cald, sa creasca. Am separat oualele, iar galbenusurile le-am frecat bine cu sarea, sa se albeasca, apoi am adaugat toata coaja de citrice, rasa marunt. Am incalzit 300 ml de lapte, am pus tot zaharul si zaharul vanilat si am amestecat bine, sa se topeasca. Am pus peste faina, galbenusurile, maiaua si laptele cu zahar. Am topit untul si l-am amestecat cu uleiul. M-am apucat sa framant, punand cate putina grasime (unt si ulei). Nu ne grabim, framantam aluatul, incorporand untul, cel putin 30 minute. Am pus lighenasul pe aragaz, care cocea de zor, la crescut pentru 1 ora si jumatate.
Am facut doua umpluturi: una de nuca si una de mac. Am macinat macul in rasnita de cafea, apoi l-am pus intr-o craticioara cu 1 lg de zahar si 3 de lapte, pe foc mic. L-am tinut acolo cateva minute, pana macul “a baut” tot laptele, apoi l-am lasat la racit. Nuca am macinat-o, trecand cu facaletul de cateva ori pe deasupra ei. Nu trebuie sa fie prea marunta, sa se simta totusi. Am batut albusurile bine cu 3 lg de zahar, am adugat nuca si o lg de cacao.
Cand aluatul a crescut frumos, l-am impartit in sase parti. Aluatul mi-a iesit cam moale si aerat, si nu a vrut deloc sa stea cum am vrut eu. Am uns masa cu ulei si mainile mele, si am intins cele sase parti, cat s-a putut, sa nu fie prea subtire foaia. Trei le-am uns cu mac si trei cu nuca. Am rulat fiecare foaie si am incercat sa le impletesc cate doua, dar nu prea mi-a reusit. Imi venea sincer sa renunt, dar am zis sa vad ce iese totusi. Am pus in tava tapetata cu hartie de copt si l-am uns pe deasupra cu ulei si am presarat un pic de zahar tos. A mai stat la crescut in tava inca vreo jumatate de ora, apoi l-am bagat la cuptor, unde a stat 45-50 minute.
L-am scos din cuptor si l-am lasat in tava vreo ora, apoi l-am scos usor, cu tot cu hartia de copt si l-am lasat la racit.
Sa va mai zic cum mirosea in casa, chiar daca nu arata initial,  prea bine? Si sa va mai zic ca a fost super gustos?

Observatii: Cred ca ar mai fi trebuit vreo 200 g faina si ar fi fost perfect.















Un comentariu:

  1. Esti,,mare de tot'' in prepararea mancarurilor!
    Esti cea mai tare din ce am cunoscut eu pana acum!
    Ioana.

    RăspundețiȘtergere