duminică, 13 ianuarie 2013

VIN DE STAFIDE


Am gasit intr-un nr al revistei Practic in bucatarie din decembrie 2002, o reteta pentru vin de stafide. Din primul moment am fost hotarata sa incerc. Asa ca, am lasat sa se faca borsul si dupa ce l-am tras in sticle, am hotarat ca e cazul ca borcanul sa ia o pauza de vreo 3 saptamani, trecand de la bors la  vin !

Necesar: ½ kg stafide, 2,5 kg zahar, 25 g drojdie proaspata, 12 l apa, 5 cuisoare.

Am spalat stafidele in apa calduta, dupa care le-am lasat la hidratat in alta apa calduta pentru vreo ora si jumatate. In timpul asta am pus intr-o cratita,  jumatate de kg de zahar la caramelizat, pe care l-am stins cu 2 l de apa si l-am lasat sa fiarba, pana s-a topit tot zaharul. In acest sirop am dizolvat si restul de 2 kg de zahar si drojdia. Stafidele scurse le-am dat de doua ori prin masina de tocat, apoi le-am adaugat in siropul caldut. Tot acolo am pus si 5 cuisoare, care nu erau in reteta originala, dar m-am gandit sa-si lase aroma. Am pus compozitia asta in borcan si am mai adaugat inca 10 l de apa rece. Am amestecat bine, am legat gura borcanului cu tifon pus in mai multe randuri si l-am lasat la caldura.
Ar trebui sa stea la fermentat cam 12-15 zile, eu o sa-l las mai mult.

Observatii: In poza retetei din revista era un vin foarte inchis la culoare, ceea ce nu mi se pare foarte veridic, chiar daca ar fi folosit cele mai negre stafide. Sunt totusi 12 l de apa si caramel doar din jumatate de kg de zahar!!!  

Conform retetei ar trebui sa rezulte 14 l (!?!) de vin foarte bun si foarte tare, care sa se consume cu sifon sau apa minerala.

Asta vom vedea peste trei saptamani!!! Sunt tare curioasa ce o sa iasa!

Concluzii : n-o fi avut el culoarea celui din poza din revista, dar a iesit foarte bun. Culoarea galbuie, clara,  a rivalizat cu cea a unui vin scump, iar gustul a fost exact cum imi place mie. Per ansamblu a fost o reusita totala si de repetat!!!
Asta inseamna ca poti sa faci oricand ai chef si pofta de un vin bun si cu minim de costuri, iarna, vara, de sarbatori,  doar sa te gandesti cu vreo doua saptamani inainte.
Costul total al celor 12 l de vin de casa curat,   ar fi undeva la 20 lei (daca ai o fantana si  nu trebuie sa  cumperi si apa plata), adica 1,66 lei pe litru!!! Daca nici asta nu va convinge….!!!













Un comentariu: