duminică, 19 februarie 2012

COLIVA


Pentru ca ieri au fost “mosii de iarna” am hotarat sa las toate treburile deoparte si sa ma ocup serios de acest lucru. Asa ca printre altele, am facut coliva.
Nu este asa de greu de facut, dar este un lucru care trebuie facut cu sufletul si cu gandul la cei pe care ii iubim in continuare, desi nu mai sunt printre noi. Imi spunea bunica mea ca trebuie spalat graul in noua ape, cu apa neinceputa, si ca e mare pacat sa iti lauzi coliva, sa mai adaugi apa sau sa scoti din ea dupa ce ai pus la fiert. Azi noi nu mai facem coliva din grau, folosind arpacas, iar coliva a inceput sa arate a orice, mai putin a coliva.
Spun asta pentru ca la biserica, am avut ocazia sa vad tot felul de simulacre de coliva: de la cele negre cu cruce din bomboane mari de ciocolata, la cele care aratau ca o salata de boeuf, pline de bombonele colorate, pana la cele ornate cu bomboane m&m!
Ca sa nu mai spun ca romanii trebuie sa-si dea in petic, chiar si la biserica, imbrancindu-se, certandu-se, uitand care este de fapt semnificatia acestei zile, uitand sa fie umili si uitand sa-si indrepte fata spre Dumnezeu!


Necesar: 1 kg arpacas (de la Boromir),  700 g zahar, 600 g nuca, 6 plicuri zahar vanilat, 2 esente rom, 1 esenta vanilie, coaja rasa de la 3 lamai, 10 biscuiti Fitnes.


Am pus arpacasul dupa ce l-am spalat (chiar de noua ori) la fiert cu 3,5 l apa. Nu  a fost cazul sa-l aleg, pentru ca era curat. Se pune la fiert la foc foarte mic, altfel se va duce repede apa si bobul va ramane nefiert.. Verificati dupa o ora daca este bobul fiert, presandu-l intre degete. Daca se sfarama e gata, daca e alunecos si scapa din mana, mai trebuie lasat. Nu uitati sa mestecati din cand in cand sa nu se prinda de  cratita. Intr-o ora arpacasul meu a fost fiert. Am adaugat zaharul, am mestecat bine si am mai pus pe foc pentru cateva minute, dupa care am oprit focul si am pus un capac cu un mic orificiu pentru aer.
Asta se intampla vineri seara. Fierbeti de seara arpacasul, sa aiba timp sa se raceasca incet. Tot seara am macinat nuca (cu facaletul), oprind cateva jumatati de miez pentru ornat, am dat biscuitii prin razatoare, si am razuit si coaja de pe lamai, pe care am pus-o cu 1 lg de zahar, intr-o casoleta mica cu capac.
Sambata am adaugat in arpacasul fiert, coaja de nuca, zaharul vanilat, esentele si nuca macinata. Se mesteca bine cu o lingura de lemn sau cu mana. Se gusta si daca mai trebuie zahar, se mai adauga, dar sa fie pudra, pentru ca nu se mai topeste.
Dupa ce am asezat-o pe farfurie, am presarat deasupra pesmetul rezultat din biscuitii rasi, si am facut o cruce din mieji de nuca.

Observatii: Sa va iasa o coliva reusita, trebuie sa aveti grija la cateva aspecte:
-         arpacasul sa nu fie tras, mucegait etc; la fel si nuca;
-         daca trebuie,  curatati-l inainte sa-l spalati;
-         spalati-l pana ce apa ramane limpede;
-         apa in care fierbe, sa fie de trei ori si jumatate mai multa decat cantitatea de arpacas;
-         focul sa fie neaparat cel mai mic;
-         vasul sa se aleaga in functie de cantitatea finala (arpacasul isi mareste volumul la fiert cel putin de doua ori), si sa fie eventual unul cu fund dublu si pereti mai grosi, sa nu se lipeasca;
-         daca ramane fara apa, inainte de a fi fiert complet, se mai poate adauga un pic de apa, dar fierbinte;
-         daca este prea lichida compozitia dimineata, se pot adauga cativa biscuiti macinati, care sa absoarba surplusul de lichid;
-         se poate acoperi cu biscuiti rasi, nuca macina fin, nuca de cocos, dar trebuie neaparat sa faceti o cruce din nuca, alune sau cacao.













Un comentariu:

  1. buna ziua!in ziua in care d-voastra publicati aceasta reteta eu imi ingropam fratele!:(((un copil de 23 de ani impliniti pe 2-feb-2012,un copil care nu s-a vaitat in viata lui de nimic....a intrat sa faca baie,nu stim daca de la gaze ori un simplu lesin....a cazut in cada cu apa si l-au gasit inecat acolo:((((o lovitura grea pt parintii mei si pt mine,el fiind singurul meu fratior:(((
    sunt plecata de 10 ani in spania...undeva la 30 de km de satul in care stau avem biserica ortodoxa si vreau sa fac si eu in paralel cu mama mea(care este in rom.)parastasul de 40 de zile.credeam ca prima coliva o voi face pt unul din parintii mei....dar d-zeu avea alte planuri cu mine....
    foarte buna reteta d-voastra,explicita pe intelesul tuturor,multumesc frumos si D-zeu sa va apere de rele!Doamne ajuta!!

    RăspundețiȘtergere